20 Nisan 2017 Perşembe

Şirin mi Şirin Bir Yunan Adası : Nisyros

Geçtiğimiz günlerde bir hafta süren bir yelken eğitimine katıldık. Tarih Nisan başı, rota Yunan adaları, eğitmen ise yelkenli teknesi ile iki kere dünya turu yapmış Cumhur Gökova idi. Eğitim haftamız bittiğinde yelkenle ilgili yeni birçok bilgi öğrenmiş, öğretici seyirler yapmış, hayran kalınacak güzellikte Yunan adaları gezmiş ve yeni dostlar kazanmış olarak çok mutlu döndük İzmir’e. Bu gezdiğimiz Yunan adaları arasında bir tanesine hayran oldum ve hemen sizlerle paylaşmak istedim.

Dodecanese (12 Adalar) adaları arasında yer alan Nisyros Adası minik ama çok şirin. Kos Adası ile Tilos Adası arasında yer alıyor. Adaya Türkiye’den direkt feribot yok, adaya ulaşım için önce Kos Adası’na gidip oradan feribota binmeniz gerekmekte. Veya Pire, Rodos, Tilos, Chalki adalarının birinden de Blue Star Ferries veya Dodekanisos Seaways işletmelerinden biri ile ulaşım sağlanabiliyor.

greek islands

Bu feribotlar adanın hem merkezi hem de ana limanı olan Mandraki semtine yanaşıyorlar. Biz ise kendi yelkenlimiz ile gittiğimiz için minik bir yat kulübü olan Pali’ye gidiyoruz. Pali’de şirin bir restoran var, ismi Afrodit. Her şey çok taze ve çok lezzetli. Burada akşam yemeğimizi yiyerek ertesi günkü volkan ziyareti için enerji topladık.

Daha önce varlığından bile haberdar olmadığım Nisyros Adası’nı çok sevdim. Mevsim sebebiyle olsa gerek; turist kalabalığı yoktu. Bir o kadar kendi halinde olan ve minik sokaklarında şirin taş evler barındıran bu ada hala aktif bir volkana da ev sahipliği yapıyor.

Ada mitolojiye göre Tanrı ve Devler arasındaki savaş sırasında yaratılıyor. İlk Yunan tanrıçası olan Gaia (tabiat ana) ölümlü devler ile Olympus’un ölümsüz tanrılarını bir birbirlerine düşürüyor. Tanrılar, korkuyla geri çekilen devlerin peşinden gidiyorlar. Deniz tanrısı Poseidon, dev Polyvotis'i Kos Adası’na kadar kovalıyor. Üç uçlu mızrağı ile Kos'un bir kısmını sökerek Polyvotis'in üzerine atıyor ve onu Ege Denizi’nin derinliklerine gömüyor. İnanışa göre Kos Adası’nın bu parçasından Nisyros Adası doğuyor. Adadaki volkanik patlamalar ise yenilmiş devin öfkeli nefes alışları sebebiyle meydana geliyor. Bu volkanik patlamalarla şekil alan ada, Yunanistan'ın en genç volkanik merkezi olarak kabul ediliyor.

Ada o kadar küçük ki tüm adanın gezilecek en güzel yerlerini araba ile 3 saat gibi kısa bir sürede görmek mümkün. Biz de aynen böyle yaptık. Sabah hafif bir kahvaltının ardından önce mimarisi ile ünlü Emporios köyüne gittik. Emporios köyü terkedilmiş bir köy. 20. yy’ın başlarında çok kalabalık bir köy iken 1960’larda köy nüfusunun büyük bir çoğunluğu deniz kenarındaki köylere taşınmış.

greek islands

Bu fotoğrafta gördüğünüz kollarını açmış amca ile adanın farklı lokasyonlarında tam 3 kere daha karşılaştık. (Ada o kadar büyük yani)

Köyün biraz aşağısında minikçe bir mağara var, yolun kenarında. İçine bir insan girebilecek boyutta ve yerle aynı seviyede. İçerisi inanılmaz derecede sıcak. Öyle ki, 10 saniyeden fazla dayanmak imkansız. Bu mağaranın bu denli sıcak olmasının sebebi adada hala aktif olan volkan.

Oradan, en son patlamanın 1888 yılında gerçekleştiği o ünlü volkanı ziyaret ettik, kraterde yürüdük ve kaynayan delikleri gördük.

Stefanos Kraterinin çapı yaklaşık 300 metre, derinliği ise 25 metre. Bu en büyük krater haricinde çevrede birkaç irili ufaklı krater daha mevcut. Önce onları gezip, en büyük ve en güzelini en sona bıraktık. Kraterdeki deliklerin üstü hariç her yerde yürünebiliyor. (deliklerde çökme tehlikesi var) Her yeri saran kükürt kokusu burnumuzun direğini sızlatsa da bu eşsiz deneyimi bir daha tekrarlama şansımız olmayabilir diye dişimizi sıktık.

greek islands

Kraterden sonra daracık sokakları, mavi panjurlu evleri ile gönüllerimizi fetheden Nikia köyüne gittik. Nikia köyü adanın bir yamacında kurulmuş, bir tarafında uçsuz bucaksız Ege denizi diğer tarafında volkanik krater manzarası ile bizi kendisine hayran bıraktı. Daracık sokaklarından geçerken şu mavi panjurlu ev benim olsa keşke diyeceğiniz, minicik de bir meydanı olan tatlı mı tatlı bir köy burası, sanki şirinler köyü. Köyü gezip manzarasında büyülendikten sonra, bu kadar çıktık az daha çıkalım deyip en tepedeki kiliseye de çıktık. Kilisenin manzarası tek kelimeyle muhteşemdi.

Güzel ada turunun ardından bu şirin adaya üzülerek de olsa şimdilik veda ettik ve başka bir yunan adasına yelken açtık. Ama şimdiden kendine has dokusu, huzur dolu sokakları, enfes manzaralara sahip köyleri ile Nisyros Adası'na tekrar gitmek için sabırsızlanmaya başladım...